Tuesday 28 August 2007

NL hulp

Er is inmiddels hulp gevraagd aan andere landen, maar of dat nog veel uitricht, vraag ik me af. Er zijn zoveel brandhaarden, de vlammen zijn zo hoog en de wind is, nog steeds, zo hard dat er bijna geen beginnen aan is. Aan de andere kant, ieder gered mens is er weer een. Er zijn veel dorpen totaal ingesloten en niemand kan daar bij. Voedselpakketten worden daar nu gedropt, het lijkt wel oorlog. Ambulances en ziekenhuispersoneel draaien 24-uurs diensten, net als de brandweerlieden. Veel keus is er niet. Dus wat dat betreft komt die buitenlandse hulp wel van pas. Maar waar ze "onze jongens" met hun drie helikopters heen hebben gestuurd, is me even een raadsel. Het NL-nieuws zegt Elefsis, zo'n twintig km ten zuiden van Athene. Maar wij wonen op ongeveer 12 km, en merken niet veel. Sommige dagen ruiken wij wel "kampvuur", en gisteren lag er een laag witte as hier binnen. Verder zuidwaarts heb je vooral veel zee en Sounio met de Poseidon tempel. Ik kan me voorstellen dat ze het noorden bedoelden. Daar kennen wij wel Elefsina, inderdaad ongeveer op 20 km. Ligt aan de kust maar heeft veel bos landinwaarts. Elefsina is dicht bevolkt, dus een brand daar is niet best. Zonder tegenbericht ga ik ervan uit dat Elefsis = Elefsina, en dat ten zuiden = ten noorden. Niet dat het er allemaal toe doet, in Griekenland geldt nu "waar bos is, is brand".

No comments: